Robust, katodisk beskyttelse gir minimalt fremtidig vedlikehold

Legger du litt ekstra tid og kroner på verket i dag, får du mye igjen i tiden fremover. ZINGA gir katodisk beskyttelse med en så høy elektrokjemisk spenning at det regnes som galvanisk beskyttelse. Det betyr god holdbarhet i dag og i årene som kommer.

Eksempel: Totalrenovering av Range Rover  

Karosseri

Rens først med steam/høytrykkrens.
Tilsett gjerne CHLOR*RID saltoppløser for å fjerne salt.

  1. Blåserens til Sa2.5. Velger du støvfri sandblåsing (våtrens), kan du med fordel fort blande HOLD*BLAST i vannet å unngå flashrust.
  2. Fortynn ZINGA 15-20 % (for jevn bilfinish) og påfør 80-100μm
  3. Påfør 2K hurtigtørkende automotive primer
  4. Slip med 600 sandpapir
  5. Påfør toppstrøket

Understell og rammeverk

ZINGA + ZINGATarfree MIO PU
ZINGA gir galvanisk beskyttelse. ZINGATARFREE og hindrer salt og forurensninger å komme i kontakt med sinken. Det er ikke behov for mer beskyttelse, som Tectyl eller lignende.

  1. Samme forarbeid/rens som beskrevet  for karroseriet
  2. Fortynn ZINGA 10 % og påfør 80-100μm
  3. Påfør 2×90 μm ZINGA*Tarfree MIO

Sparkel/filler

Det er ingen problem å sparkle på ZINGA.
Men for at sinken skal tåle det må den først forsegles.

  1. Bruk en hurtigtørkende epoxy-maling.
  2. Fortynnes ekstra godt, ca 15%
  3. Påføres som et tynt tåkestrøk (25-35my)
  4. La tørke godt.
  5. Legg på sparkel

Konteinerslep etter 10 år i daglig trafikk på Østlandet

Slepet er beskyttet med ZINGA + overmaling. Etter 10 år meg tøff behandling (konteinere av/på nesten daglig) er sinken og toppstrøket fortsatt intakt. Der overflatebeskyttelsen er slitt av er det brunt, men ingenting alvorlig.

Utvalgte referanser