Robust, katodisk beskyttelse gir minimalt fremtidig vedlikehold
Legger du litt ekstra tid og kroner på verket i dag, får du mye igjen i tiden fremover. ZINGA gir katodisk beskyttelse med en så høy elektrokjemisk spenning at det regnes som galvanisk beskyttelse. Det betyr god holdbarhet i dag og i årene som kommer.
Eksempel: Totalrenovering av Range Rover
Karosseri
Rens først med steam/høytrykkrens.
Tilsett gjerne CHLOR*RID saltoppløser for å fjerne salt.
- Blåserens til Sa2.5. Velger du støvfri sandblåsing (våtrens), kan du med fordel fort blande HOLD*BLAST i vannet å unngå flashrust.
- Fortynn ZINGA 15-20 % (for jevn bilfinish) og påfør 80-100μm
- Påfør 2K hurtigtørkende automotive primer
- Slip med 600 sandpapir
- Påfør toppstrøket
Understell og rammeverk
ZINGA + ZINGATarfree MIO PU
ZINGA gir galvanisk beskyttelse. ZINGATARFREE og hindrer salt og forurensninger å komme i kontakt med sinken. Det er ikke behov for mer beskyttelse, som Tectyl eller lignende.
- Samme forarbeid/rens som beskrevet for karroseriet
- Fortynn ZINGA 10 % og påfør 80-100μm
- Påfør 2×90 μm ZINGA*Tarfree MIO
Sparkel/filler
Det er ingen problem å sparkle på ZINGA.
Men for at sinken skal tåle det må den først forsegles.
- Bruk en hurtigtørkende epoxy-maling.
- Fortynnes ekstra godt, ca 15%
- Påføres som et tynt tåkestrøk (25-35my)
- La tørke godt.
- Legg på sparkel
Konteinerslep etter 10 år i daglig trafikk på Østlandet
Slepet er beskyttet med ZINGA + overmaling. Etter 10 år meg tøff behandling (konteinere av/på nesten daglig) er sinken og toppstrøket fortsatt intakt. Der overflatebeskyttelsen er slitt av er det brunt, men ingenting alvorlig.