Galvanisk beskyttelse på rammeverk og karosseri

ZINGA blir ofte brukt som galvanisk beskyttelse på rammeverk og karosseri på bil. Det reageres ofte slik: «ZINGA funker! Hvorfor leveres ikke biler med ZINGA fra fabrikk?»

Galvanisk beskyttelse

På rammeverk og understell: ZINGA + ZINGA*Tarfree gir både galvanisk beskyttelse og hindrer samtidig salt og forurensinger å komme frem til galvaniseringen eller stålet. Det er ikke behov for mer beskyttelse, tilsvarende Tectyl eller lignende.

På karosseri: ZINGA + automative lakktyper.

Prosedyre for karosserideler

  1. Ta av alle aluminiumsdeler
  2. Rens med steam/høytrykkrens. Tilsett gjerne CHLOR*RID saltoppløser for å fjerne salt og andre forurensinger (Se egen prosedyre)
  3. Blåserens til Sa2.5
  4. Mål om det er salt til stede på stålet. (Maks 20 mg/kvm). Eventuelt må høytrykkrens med CHLOR*RID utføres igjen
  5. Fortynn ZINGA 15 – 20 % (for jevn bilfinish) og påfrr 60 μm DFT (tørrfilmtykkelse)
  6. Påfør 2K medium solids automotive primer
  7. Slip med 600 sandpapir
  8. Påfør toppstrøket

Prosedyre for rehabilitering av understell

  1. Samme forarbeid/rens som beskrevet over
  2. Fortynning ZINGA 10 % og påfør 80-100μm
  3. Påfør  2×80 μm ZINGA*Tarfree MIO

BMW M5 Resturert 2014

Bilen var sterkt angrepet av rust i dører bakluke, panser, frontskjermer, bakskjermer og takluke. 

Eksperter anbefalte eieren å skifte ut stål i de nevnte områdene, men det ble ikke fulgt. God rens og godt grunnarbeid med ZINGA var det som skulle til. 3 år senere er det ingen antydning til rust!